Telfort Zakelijk

– (Samen)werken in de cloud –

MET JE HOOFD IN DE WOLKEN

Of je het nu bewust doet of niet: ook jij werkt al in de cloud. Wist je dat? Die online wolk boven ons hoofd omvat namelijk meer dan alleen online opslag van informatie en data. Denk ook aan sociale media, online boekhouden en internetbankieren. Daarnaast biedt de cloud mogelijkheden om eenvoudig samen te werken met andere zzp’ers. Tips van VrijeStijl en Telfort Zakelijk.

LEES VERDER     DEEL DEZE PAGINA

Aan de ene kant maken steeds meer ondernemers gebruik van de cloud, aan de andere kant bestaat er nog angst voor. Want hoe veilig is het? Je gebruikt geen server meer die je fysiek in je kantoor hebt staan en waarvan je weet dat al je bestanden daar zijn opgeslagen. Je documenten en data staan op een cloudserver. Afhankelijk van welke cloudaanbieder je kiest, wordt jouw informatie binnen of buiten Nederland opgeslagen.

KIES JE CLOUDAANBIEDER

Dat is iets waar je goed op moet letten voor je een aanbieder kiest, vindt Sander Hofman van cloudaanbieder Box. ‘Bedenk jezelf eerst wat voor jouw bedrijf belangrijk is, wat je ervan verwacht en met wie je gaat samenwerken binnen die omgeving’, vertelt Sander. ‘Dan kun je nog kiezen voor gratis of betaalde opslag. Het verschil zit ‘m meestal in de voorwaarden. Bij een gratis aanbieder kan het eigendomsrecht op je documenten vervallen, bij een betaalde aanbieder is dat meestal niet zo en ben jij eigenaar van de documenten die bij hen staan opgeslagen.’

SAMENWERKEN IN DE CLOUD

Ga je binnenkort samen met een collega-zzp’er aan een project werken, of wil je documenten delen met je opdrachtgever(s)? ‘Online samenwerken is eenvoudig. Je kunt documenten delen met interne en externe personen, afhankelijk van waar je mee bezig bent.’ Bij sommige cloudaanbieders kun je zelfs tegelijkertijd in hetzelfde online document werken, zoals bij Google Docs. Je ziet dan precies wat de ander toevoegt en/of wijzigt. Niet alleen kun je met andere zzp’ers samenwerken, maar denk ook aan bijvoorbeeld je boekhouder.

VEILIG WERKEN

Waar sommige ondernemers nog over struikelen, is de veiligheid van de cloud. Dat begrijpt Sander wel, maar ‘draai het eens om’. ‘Je vraagt je nu af of al je documenten wel veilig zijn voor cybercriminelen, maar voorheen moest je bang zijn voor dieven. Want toen had je al je (bedrijfsgevoelige) informatie gewoon op je laptop, telefoon of computer staan. En wat als die gestolen werd? Dan zou je dus alles kwijtraken. Dat kan niet meer in de cloud.’

Je hoeft niet te kiezen tussen je gegevens enkel op je laptop of juist in de cloud bewaren, er is nog een middenweg. ‘Tegenwoordig heb je ook de mogelijkheid om data te synchroniseren van de cloud naar het apparaat dat je gebruikt, bijvoorbeeld je laptop of telefoon. Om het veilig te houden kun je het beste alleen het document dat je op dat moment gebruikt synchroniseren. Zo voorkom je dat je te veel informatie op je apparaat hebt staan.’

7 TIPS OM VEILIG TE WERKEN  IN DE CLOUD:

lock slot secure

1. ZORG VOOR EEN BETROUWBARE VERBINDING

Natuurlijk heb je internet nodig om bij je bestanden te kunnen, maar je hebt het ook nodig om te communiceren met je opdrachtgever. Het staat nogal onprofessioneel als je ineens wegvalt tijdens een Skypegesprek of online webinar.

bescherm shield veilig

2. BEVEILIG JE APPARATEN

Je kunt met verschillende apparaten in de cloud werken. denk aan je laptop, tablet en smartphone. Zorg dat deze voorzien zijn van virusscans, wachtwoorden en versleuteling.

browser user profiel gebruiker

3. BEDENK WAT JE ONLINE ZET

Denk goed na over wat je veilig in de cloud kunt zetten en wat niet. En zitten daar nog voorwaarden aan over bijvoorbeeld de vorm?

nederland vlag

4. SLA JE GEGEVENS IN NEDERLAND OP

Het is verstandig om je data binnen de Nederlandse grenzen te houden, zodat je weet waar het is opgeslagen. Zo weet je ook welke wetten hierop van toepassing zijn.

config aanpassen schuifjes adjust

5. KIES EEN PASSENDE CLOUD

Er wordt onderscheid gemaakt tussen soorten clouds:

  • Public cloud: je weet niet waar je gegevens worden opgeslagen
  • Private cloud: deze is enkel voor jou. Jij kiest waar je gegevens opgeslagen worden
  • Hybrid cloud: deels openbaar en deels privé. Gevoelige data kun je afschermen
  • Community cloud: deze wordt gedeeld met andere zzp’ers

certificaat diploma

6. KIES EEN GECERTIFICEERDE CLOUDAANBIEDER

Een certificaat geeft geen garantie, maar vormt wel een richtlijn. Kortweg heb je deze certificaten: PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standards), ISO 27001 (een belangrijke ISO-standaard voor informatiebeveiliging), ISO 9001 (een norm die eisen stelt aan het kwaliteitsbeleid van organisaties) en ISAE 3402 (een nieuwe standaard voor ‘third party reporting’).

pen contract vastleggen zeker

7. LEG AFSPRAKEN MET JE CLOUDAANBIEDER VAST

Gebruik een SLA (Service Level Agreement) om je afspraken met de cloudaanbieder vast te leggen. Zo kun je je online veiligheid beter indekken.

LEES MEER TIPS VOOR ONDERNEMERS OP HET TELFORT ZAKELIJK BLOG

Telfort Zakelijk Blog

Telfortzakelijk2016

DEEL DEZE PAGINA

Auteur: Romy Donk

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn